6 perc világhír! Megtartották a National Book Awards díjkiosztó gáláját, és László Ferenc heti hírszemléjében posztumusz előkerül még egy amerikai múzsa és Michel Tournier korai regénykezdeménye is.
Múlt szerdán megint egyszer kiderült, hogy az amerikaiaknak jól megy a díjkiosztás – még ha könyves elismerések átadásáról van is szó. A Cipriani Wall Street nevű elegáns New York-i rendezvényhelyszínen ugyanis rendben lezajlott a 75. National Book Awards gálája, és a netes közvetítés révén is nyomon követhető esemény nemcsak jól szervezettnek, de egyszersmind tartalmasnak és szórakoztatónak bizonyult. A ceremóniamester feladatkörét az Animal Cannibals Yózsefváros című dalának jószolgálati nagykövete, Kate McKinnon töltötte be könnyed és motivált otthonossággal, a szünetekben ott zenélt az Oscar- és Grammy-díjas zeneszerző és előadó, Jon Batiste, és ami számunkra még fontosabb: több író a pódiumon is a szavak emberének mutatkozott. Például és kiválólag az életműdíjjal kitüntetett Barbara Kingsolver, a Demon Copperhead tavaly Pulitzerrel elismert szerzője, aki a köszönetnyilvánításon túl olyan okos és emocionális szavakat szólt, hogy azok révén mondhatni reményt kínált a hallgatósága számára, alig pár nappal az amerikai irodalmi közösség túlnyomó részét (is) sokkoló elnökválasztási eredmény után. Persze
„a remény nem helyettesítheti a stratégiát” – ám ezt már a fikciós kategória győztese mondta
beszédében: Percival Everett, aki ugyan pár hete favoritként lecsúszott a Booker-díjról, de most (dacára ennek, vagy tán éppen ezért) a James Kirkus-díja mellé elnyerte az NBA-t is. Ő elegánsan fanyar humorával frappírozta a közönséget, s így egyebek közt
hálás köszönetét fejezte ki két tinédzser fiának is, akik szinte teljes közöny tanúsítanak a karrierje iránt –
és ezzel nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy távlatból lásson rá a saját munkálkodására. A további négy kategóriában a palesztinok ügyét egyként hangsúlyosan említő/éltető Lena Khalaf Tuffaha (költészet) és Shifa Saltagi Safadi (ifjúsági irodalom), valamint az angolra fordított művek mezőnyéből a mandarin nyelven alkotó Yáng Shuāng-zǐ és az embercsempészet témáját eredeti közelítésekből vizsgáló antropológus Jason De León (tényirodalom) diadalmaskodott.
*
Érzékeny témák már az előbbi híregységben is felbukkantak, ám ami a tavaly nyáron elhunyt Cormac McCarthyról a múlt héten kiderült, az ugyancsak szenzitívnek ítélhető. Merthogy a Vanity Fair hasábjain, illetve internetes felületén olyan anyag jelent meg, amelyben egy Augusta Britt nevű hölgy visszaemlékezik arra, hogy 1976-ban miként ismerkedett meg egy tucsoni motel fürdőmedencéje mellett, majd kezdett viszonyt a déli gótika nagymesterével. Az ismeretlenségből előlépő múzsa története pedig, amelyet több tucat levéllel is igazolni tudott a cikk szerzőjének, azért tekinthető kényesnek, mivel
Britt mindössze 16 esztendős volt akkor, midőn a 42 éves McCarthy szeretője lett –
és ez a tény most azzal együtt is elítélő állásfoglalásra késztetett számos vélt és valós véleményformálót, hogy maga Britt teljességgel konszenzuálisnak vallotta e kapcsolatot. Mi több, az elmúlt napokban a Vanity Fairnek is kijutott a kritikából, amiért úgymond riportjában glorifikálta és romantizálta McCarthy és a fiatalkorú „múzsa” majdnem fél évszázaddal ezelőtt elhált viszonyát. De úgy lehet, idővel még azt a mozzanatot is figyelemre méltatja majd az utókor, hogy valóban érdemi nyomot hagyott-e ez a szerelem annak az írónak az életművén, akinek a regényeiben – három házasság dacára – vajmi ritkán bukkannak fel erős nőalakok, és aki ezzel kapcsolatban Oprah Winfrey kérdésére felelve 2007-ben ezt mondta: „Nem teszek úgy, mintha érteném a nőket. Azt hiszem, a férfiak igazán nem sokat tudnak a nőkről; nagyon titokzatosnak találják őket.”
*
Az elmúlt napokban egy másik, közelmúltban elhunyt, de nem fakuló emlékezetű (és holtában szintén gyanú alá került) íróról is sokat olvashattunk, ugyanis november elején a Gallimard megjelentette Michel Tournier (1924-2016) Les Fausses Fenêtres című első, befejezetlen és mind ez idáig kiadatlan regényét. A mindössze 168 oldalnyi terjedelmű szöveg még 1949 táján született, közvetlenül azután, hogy
versenyvizsgáját elbukva a 25 esztendős Tournier lemondani kényszerült filozófiatanári terveiről.
Ettől azért a filozófiának még éppenséggel érdemi szerep jut ebben a regényben is, amit a két évtizeddel később sikeressé váló író életművének ismeretében nem is csodálhatunk olyan nagyon. Ahogyan szintúgy azon sem lepődhetünk meg, hogy a Péntek vagy A Csendes-óceán végvidéke (1967) akadémiai nagydíjas és A Rémkirály (1970) Goncourt-díjas szerzőjének legelső regényírói nekirugaszkodásában a 13 esztendős Nicolas kastélybeli nevelődése, felnőtté válásának folyamata körül szellemek, angyalok, varázsos-rejtelmes lények bukkannak elénk az ifjú Tournier számára végül megoldhatatlan feladatnak bizonyuló cselekmény során. Mindazonáltal ami akkor csupán egy újabb, fiókba zárandó kudarcot jelentett a reménybeli író számára, az a mából visszaolvasva izgalmas prelúdiumnak és utóbb sikerrel beváltott ígéretnek egyaránt tekinthető.