Nincs gondolat a gondolat rothadása nélkül, nincs önnön bomlásától leválasztható kijelentés vagy gesztus
beleértve ezt is – ami ideszivárgott, hogy saját logikáját mindhiába rögzítse
egy hatalmasabb átrendeződés oszladozó lábaihoz;
leleményesebb, élettelibb és játékosabb, mint az élet bármely megtestesülése –
eleven elfogyasztása annak, ami egykor élő volt, és ami új életre kel a
propánsav, tejsav, metán, hidrogén-szulfid és ammónia termelésében
vagy a csontok lemeztelenítésében, a harántcsíkolt-ragadós vörös kesztyűtől a hámló bőrpólóig,
amelyből kibújik a fekete hagymalégy, a barna százlábú, a temető- és a szalonnabogár,
a suta- és a gyászbogár, a páncélos poloska, a ganajtúró,
a kecskedarázs, a fülbemászó, a kis méhtetű és az ecetlégy. Nem csak a férgek jelenléte,
de a megdőlt tükörben felfedezett hajritkulás is; a kopaszodás mint az ifjúság
kötelékeinek lebomlása, gondolod, és nem minden nyomorúság nélkül:
a jelen hangulat lebomlása a felszíni rugalmasságból egy forrongó
oda-vissza mozgássá a testi változással szemben, egy ténylegesen felismerhető – a jelen pillanatban – különbség
ami szétbomlasztja a magadról alkotott képet ebből egy öregedő azzá. Az alany
tárggyá bomlása, a közömbösségből a pánikoló fejbőrré és gyöngülő nádtetővé,
egy retorikai alakzatból beszédalakká, amely szerint a meghalok egy kis változásért
átalakul a bizonytalanul életteli haldoklom a változásbanná,
megdöbbenve,
anélkül, hogy képes lennél leállni,
azon, ami megdöbbent
másodpercről másodpercre,
és amivel szemben nincs kifogás
annak elfogadása de csupán a felismerés (és talán a kalapok) szintjén
hogy a bomlás volt mindig is
az élet létrejöttének módja,
küszöbön áll,
mint saját elrablása –
de mozdulatlanul és nyugtalanítóan, teremt.
*
A fordító jegyzete:
A szöveg az idén márciusban megjelenő, könyv terjedelmű Decomposing Robert című sorozatvers egyik része. A vers az emberi test bomlásának főbb szakaszait követi, és ezeket a halál utáni folyamatokat megkísérli a testi áramlás egyfajta poétikájaként értelmezni. A szöveg témái és inspirációi többek között Robert Browning költészete, Elizabeth Barrett Browninggal való kapcsolata, valamint kettejük összefonódó története felől értelmezhetőek, melybe mintegy tükörként beleíródik egy hosszútávú kapcsolat felbomlásának hatása is. A sorozatvers így a kapcsolatok és az emberi test bomlása, az anyagi és érzelmi elemek rothadása felől közelítve ajánlja fel a szétesés egy újfajta értelmezését, amely a halott anyaggal való interakció, a bomlásban fellelt életteliség, a félreértés és megértés horizontjában mozog.
*
David Spittle Light Noise című filmje: