A Bookshop tudja azt, amit az Amazon nem: tarol a független könyvesportál az Egyesült Királyságban
Fotó: 1749
A Bookshop tudja azt, amit az Amazon nem: tarol a független könyvesportál az Egyesült Királyságban

Hihetetlen sikerrel robbant be a tavaly novemberben induló Bookshop.org. Veszélyben az Amazon piaci dominanciája? Állandó szerzőnk, O. Réti Zsófia járt utána.

A Bookshop.org március elején bejelentette, hogy novemberi indulásuk óta 1 millió font bevételt tudtak generálni az Egyesült Királyságban a pandémia miatt nehéz helyzetbe kényszerült független könyvesboltok számára. A honlap tavaly februárban indult az Egyesült Államokban, majd a 2021-2022-re tervezett nagy-britanniai terjeszkedést előrehozták 2020 novemberére, a karácsonyi dömping, és az akkor már várható második lezárás miatt, amely végül 2020. október 31-én lépett érvénybe.

Andy Hunter, a portál megálmodója kifejezetten a társadalmi felelősségvállalás jegyében kezdett a vállalkozásába: a Bookshop.org elsődleges célja az volt, hogy segítse a kis könyvesboltok online jelenlétét az Amazonhoz hasonló óriásokkal szemben, amely saját raktáraiból, minimális profittal, de egy rendkívül könnyen kezelhető és egyszerűségében vonzó online felületen keresztül értékesíti a könyveit. A Bookshop.org üzleti modellje egészen más: a független könyvesboltok, amelyek magukban nem lennének képesek fenntartani egy webshopot, a portálon kialakíthatják a saját virtuális kirakatukat, miközben nem kell a raktárkészlet számontartásával, vagy a szállítások lebonyolításával foglalkozniuk. Ha egy vásárló kifejezetten egy adott könyvesbolt aloldalán keresztül rendel meg egy könyvet, az adott eladó a teljes – a könyv árának 30%-át kitevő – profitot megkapja. Ha a Bookshop.org főoldaláról böngészve jut az adott kötethez, a vásárló által fizetett ár 10%-a egy közös kasszába megy, amelyet aztán a regisztrált könyvesboltok között szétosztanak.

A Bookshop.org önmarketingje szerint az emberi tényezőt szeretnék visszahozni a nemcsak az Amazon hatása, de a COVID-19 lezárások miatt is egyre inkább a virtuális térbe kényszerülő könyveladásba: azt az érzést, amikor az ismerős eladó a boltocskája zegzugaiból előhoz valamit, amiről úgy gondolja, visszajáró olvasója biztosan értékelné. Marketing-algoritmusok helyett így olyan emberek személyes ajánlásait ígéri a rendszer, akik sokszor évtizedek óta mozognak a könyvek világában. Emellett – bár reklámra gyakorlatilag egyáltalán nem költenek – az is nagy löketet adott a portál népszerűségének, hogy elismert írók, például Malorie Blackman, Marian Keyes vagy a magyar sikerlisták éléről is ismert Elena Ferrante könyvválogatásait is közlik. A könyvesboltok saját aloldalai pedig amellett, hogy megtartják a portál által biztosított könnyű kezelhetőséget és látványos felületet, teljesen személyre szabhatják a tartalmakat, a kiemelt könyveket, hasonlóan ahhoz, ahogyan egy tényleges könyvesboltban böngészve bukkanhatnánk addig felfedezetlen kincsekre.

A királyság legészakibb, még a főszigeten fekvő könyvesboltja, az Ullapool Bookshop például skót krimiket ajánl szeles napokra, míg az Edge of the World könyvesbolt, Anglia legdélnyugatibb csücskéből kifejezetten Cornwallban játszódó fantasyket mutat amellett, hogy tavaszi természetet tematizáló munkákat vagy klasszikusokat javasol karantén idejére is. Mivel az Egyesült Királyságban január óta a Magyarországon március 8-tól életbe lépőhöz hasonló teljes lezárás van, ők például ezzel az üzenettel fogadják online vásárlóikat: „Sajnáljuk, hogy jelenleg nem böngészhetnek a könyvesboltunkban, de reméljük, élvezni fogják az online nézelődést is. Rengeteg szuper tippünk van, reméljük, ez is megteszi, amíg újra kinyithatunk. Maradjanak otthon, és olvassanak, amennyit tudnak! Alig várjuk, hogy a lezárás után megbeszélhessük, melyik könyvek tetszettek a legjobban!”

A személyesség egyediséget is jelent: a Bookshop.org azt is bebizonyítja, hogy van élet a bestseller-listákon túl is. A márciusban nyilvánosságra hozott statisztikáik szerint a bevételük mintegy négyötödét olyan könyvek adják, amelyeket kevesebb, mint négy példányban adtak el, és a bevétel nagyjából fele olyan kötetekből jön össze, amelyek csak egy példányban keltek el.

Mindeközben kritikus hangok is megjelentek az egyébként éppen a társadalmi tudatosságot kiemelő B Corporation tanúsítványért dolgozó Bookshop.org-gal kapcsolatban. A bírálók szerint az a 30%, amelyet a könyvesboltok kapnak, nem egészen a portál által ígért „teljes profit”, mert a könyvesboltok általában 43-50%-os haszonkulccsal dolgoznak az Egyesült Királyságban. Emellett mások azt is felvetik, hogy egyes esetekben a portál nem hogy nem segít, de tényleges vevőket von el a függetlenektől.

Más eladók úgy látják, a túlélésüket köszönhették a lezárás időszakában a portálnak. Voltak, akik ebből tudtak valamennyit juttatni a dolgozóiknak, akik nem tudtak dolgozni, egyes bolttulajdonosok pedig egyenesen arról számoltak be, hogy a Bookshop.org felől érkező bevételek nélkül még a közüzemi számláikat sem tudták volna fizetni. A március eleji adatok szerint november óta több mint 200 ezer vásárló használta az oldalt, összesen több mint 5 millió fontnyi értékű könyvet vásárolva, amelyből 1 millió fontnyi profit jutott a portált használó 410 könyvesboltnak. Ennek kétharmada egyenesen a boltoknak ment, egyharmadán pedig egyenlően megosztoztak. „Szerintem azért lettünk ennyire sikeresek” – nyilatkozta Hunter –, „mert az emberek nagyon jól tudják, hogy mekkora veszélyben vannak imádott könyvesboltjaik, és mert számít nekik, hogy milyen világ vár majd ránk, ha a járványnak egyszer vége lesz.”

A cikk szerzőjéről
O. Réti Zsófia (1986)

Irodalom- és kultúrakutató, a Debreceni Egyetem Angol-Amerikai Intézetének adjunktusa.